14.1.11

Flicts, de Ziraldo



[Imatge de l'edició en castellà de Flicts, publicada el 2006 per l'editorial This Side Up]

Flicts és un color trist, que no té la força del vermell ni la immensa llum del groc ni la pau del blau. No hi ha res en el món que sigui d'aquest color tan fràgil i ensopit. Es tracta d'un color menyspreat pels altres, que no volen ni barrejar-s'hi ni compartir-hi cap espai. Flicts, però, no deixa de lluitar contra la solitud que el persegueix, i busca incansable el seu lloc en el món. Finalment, el troba, però fora de la Terra: resulta que la Lluna és de color flicts! I per si algú no s'ho acaba de creure, a l'àlbum hi ha la signatura de Neil Amstrong, que ho certifica.

Flicts —publicat el 1969— és la primera obra de Ziraldo (Caratinga, 1932) destinada al públic infantil.

Teresa Duran (1) inclou aquest llibre en el grup d'àlbums que durant els anys 60 van crear alguns dissenyadors publicitaris com Leo Lionni, Maurice Sendak o Iela Mari i que van instaurar "una revolució dins el món de la literatura infantil". Segons Duran, aquests llibres "són alguns dels més sòlids pilars significatius on assentar la base del que és un àlbum, perquè cap d'aquestes obres adreçades a infants no té cap mena de precedent en allò que era canònic o preceptiu fins aleshores. S'hi prioritza l'enginy formal com a forma metaficcional de comunicació, i es trenquen els vincles amb el que es considerava conte infantil fins aleshores...".


Sorprenentment, Flicts és un àlbum força desconegut per a nosaltres. No es va publicar en castellà (almenys a l'Estat espanyol) fins al 2006 i ara no és gens fàcil trobar-lo, ni a les biblioteques.

Es tracta d’una obra molt ben construïda, en què text i imatges comuniquen en una sola veu i de manera clara els estats d'ànim del protagonista, des de l'inici fins al final del relat. D’una banda, les frases curtes, amb un ritme i una musicalitat propers als de la poesia, expliquen la situació en què es troba flicts en relació amb els altres colors i en relació amb el món. La distribució del text i la mida de la lletra són dos elements cabdals en les pàgines d’aquest àlbum: l’autor col·loca amb enginy les paraules a la dreta o a l’esquerra, a sobre o a sota, o enmig de les imatges, segons convingui per a la narració. D’altra banda, Ziraldo representa els personatges del relat de manera sintètica, esquemàtica i clara. Els objectes i els entorns són els colors d’aquests objectes i entorns i les formes se simplifiquen de manera extrema, just perquè el lector —amb l’ajuda del text— pugui entendre el que veu i s'identifiqui amb el protagonista.

Vegem, per exemple, la pàgina en què flicts parla amb els colors del semàfor i la imatge del mar:



[Pàgines de l'edició de This Side Up]


Fins i tot, de vegades, el lector experimentat pot copsar la situació de marginació en què es troba el color flicts, amb un ràpid cop d'ull a la pàgina:


[Pàgina de l'edició de This Side Up]

Sens dubte, l'anàlisi dels elements d'aquest àlbum es podria allargar moltíssim, però potser és més interessant veure'l tot (encara que en una versió una mica barroera), en aquesta presentació del llibre escanejat que es pot trobar a la xarxa:


Vegeu també el comentari de Teresa Duran a la revista Babar sobre el llibre.

Per conèixer millor l'autor, podeu veure aquest vídeo en què Ziraldo parla de la seva infantesa i de la seva feina com a autor de llibres per a nens:





Nota:

1. Àlbums i altres lectures: Anàlisi dels llibres per a infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, 2007 (pàg. 206 i 207)