[Detall de la coberta]
Ja tenim més a l’abast —gràcies a l’edició que n’ha fet Adriana Hidalgo (Pípala)— l’àlbum il·lustrat que va guanyar el primer premi de ficció a la fira de Bolònia d’aquest any, De Boomhut (Lemniscaat, 2009), de Marije Tolman i Ronald Tolman.
Es tracta d’un llibre de format gran, sense text, amb tretze dobles pàgines sorprenents, plenes d’animals que es mouen al voltant d’un gran arbre coronat amb una acollidora cabana de fusta.
De la coberta estant, un ós polar a cavall d’una balena ens convida a entrar en el món que els Tolman han imaginat. L’ós neda cap a una cabana de fusta construïda al cim d’un arbre. A les primeres pàgines, plou i l’aigua cobreix una bona part del tronc de l’arbre. L’ós s’instal·la a la cabana i espera... Arriba un ós bru en barca i s’enfila a l’arbre. Mentrestant, el nivell de l’aigua va baixant. Poc a poc les pàgines es poblen d’animals que es dirigeixen cap a la cabana, l’envolten, hi pugen, s’hi acomoden... Una invasió rosa brillant de flamencs enceta els canvis de colors que, a partir d’ara, transformaran l’escenari, pàgina rere pàgina: rosa, groc, taronja, blau... Arriben més i més animals: un hipopòtam, tres mussols, un estol de corbs, dos óssos panda, una cigonya, un paó... Tot és harmonia i tranquil·litat en aquest indret i només en destorba la calma —per un instant— un rinoceront, que envesteix la soca del gran arbre i en fa trontollar la capçada.
Al final del llibre, l’ós polar i l’ós bru de l’inici de la història es queden sols al cim de l’arbre. Ha nevat i, ara, al cel serè, la lluna plena il·lumina la casa de l’arbre.
Al final del llibre, l’ós polar i l’ós bru de l’inici de la història es queden sols al cim de l’arbre. Ha nevat i, ara, al cel serè, la lluna plena il·lumina la casa de l’arbre.
Ronald Tolman —escultor, pintor i artista gràfic— va fer els gravats de l’arbre i la cabana [amb la tècnica del vernís tou]: la imatge estàtica de cada doble pàgina. La seva filla —la il·lustradora Marije Tolman— es va encarregar de les il·lustracions, que són les que aporten moviment al relat. L’un treballava des de Beuningen, l’altra des de la Haia. Hi ha alguns detalls de les il·lustracions que estan fets amb gravat, a part de l’arbre i la cabana, com ara les volves de neu, la pluja de la primera pàgina o la lluna del final. Pel que fa a l’escena del rinoceront que envesteix l’arbre, Tolman pare explica [Beuningen nieuws] que algunes persones que compren el llibre el volen canviar perquè es pensen que és tracta d’un error, quan en realitat són dues impressions del mateix gravat, una al costat de l’altra, que busquen un efecte de trontoll.
Es tracta, doncs, d'un àlbum per a totes les edats, molt atractiu, que convida a contemplar-ne les il·lustracions de manera calmada, sense ensurts; un àlbum que amaga moltes històries, moltes lectures i un munt de petits detalls.
8 comentaris:
Este libro es magnifico.
Hola! Verdad, este libro es una obra maestra, llena de poesía. Gracias para haber hablado de el!
...ayer me enteré de que ya estaba en la calle al curiosear el escaparate de Mar de letras. Que raro que en AH no lo anunciarán bien alto como con otras novedades me dije...Y hoy mismo lo vi en la librería; lo hojeé y con las prisas no supe apenas ver nada, sólo hermosas imágenes. Ya le dije a Rosa, por hoy lo dejo que ya me llevo a Calvino, ya lo miraré con detenimiento. La verdad es que los premios Bologna no me han defraudado sobre todo con Stian Hole, tan fantástico, tan fresco. Otros premios tan importantes como el Kalandraka me gustan, pero no me conmueven tanto y hasta me gustan más los que han quedado en peor lugar. Hoy mismo estuve pensando en la importancia del jurado. A simple vista me ha gustado y cierto que esa página parecía un defecto de impresión si no fuese por la nitidez del rinoceronte.. Tal y como lo explicas, creo que te entiendo todo, merece mucho la pena, aunque yo iba o voy con la duda de si no será un libro hermoso más. Pero si viene de Bologna, no es cosa de ser una papanatas es lo que hay, bien lo vemos.
Anna y Cristiana:
Gracias por vuestra visita y por los comentarios. Estamos de acuerdo: el libro es magnífico.
¡Un saludo!
Olivia:
Sin duda se trata de un libro muy espectacular, muy atractivo, pero que no se queda sólo en eso. Las imágenes cuentan cosas y transmiten estados de ánimo. No son sólo imágenes bellas. Además de belleza, ofrecen -a mi entender-múltiples lecturas e interpretaciones, quizás por el hecho de no tener un texto que oriente y limite el relato. También valoro positivamente esos detalles que invitan a imaginar pequeñas historias dentro y fuera de la historia general que se cuenta. Por ejemplo, el oso que aparece en una barca voladora y que recoge al pavo real; aquí podría empezar (o acabar) otra historia. Por otra parte, se trata de un libro sin conflicto: todo fluye tranquilamente. Esta calma se puede valorar de manera positiva o no, depende del lector, claro. Quizás haya quien lo encuentre excesivamente tranquilo. De lo que sí estoy segura es de que a los niños les va a encantar.
¡Saludos!
gracias!! a mi ya tu post me gustó mucho y me prometí mirarlo con calma. Aquel día me traje a casa dos nuevos libros, pasando las hojas rápidamente supuse que no tendría problema al encontrarlo de nuevo, aunque la portada es ya preciosísima en general la mayoría busca otra cosa para regalar. Este año las novedades son una barbaridad de tentadoras y ya son demasiados. Adoro los libros sin palabras y desde que te leí/vi estoy deseando volver a la librería Trama, hoy toca después o antes de ir por pescado a la plaza, ; ).
L'acabem de rebre, me'l miraré amb molta cura després de llegir-ne el teu escrit.
Hola, Fe,
Espero que t'agradi. Aquest llibre i Algo con lo que nadie había contado, de Marit Törnqvist, per mi són les dues novetats (d'àlbums) més interessants.
Salutacions!
Agnès
precioso, precioso, tienes razón, además me encantan los libros sin palabras, ni falta que les hace, grazas guapa!
Publica un comentari a l'entrada